beans

Wat je aandacht geeft groeit.

Je hebt maanden besteed aan het perfecte innovatieproces. De nieuwste inzichten toegepast, stakeholders betrokken, misschien zelfs een duur bureau ingehuurd. Er ligt een prachtig innovation playbook, maar na een enthousiaste start ...

... vervalt iedereen weer in oude gewoontes. Het resultaat: prachtige processen op papier, die niet werken in de praktijk. Hoe creëer je de juiste gewoontes die wél helpen om succesvol te innoveren? BEANS helpen je verder!

Maar what the f* is een BEAN?

BEAN staat voor Behaviour Enabler, Artifact en Nudge en is dé manier om succesvolle, duurzame verandering teweeg te brengen. Het combineert onze rationele en emotionele gewoontes tot effectief innovatief gedrag.

Behaviour enablers spreken ons rationele brein aan en leggen precies uit wat je moet doen. Denk aan het ondersteunen van processen met checklists, webinars of instructiefilmpjes.

Nudges zijn nét dat duwtje in de rug om iets anders te proberen en te blijven doen. Ze spelen slim in op ons emotionele brein en triggeren automatische gedrag. Zo staan we liever op een stip dan op een streep, vertrouwen we iemand in een witte jas vaker en volgen we de sociale norm in de groep.

De Artifact verbindt tot slot de behaviour enablers en de nudges in iets tastbaars wat aan het nieuwe gedrag herinnert en erbij ondersteunt. Denk aan posters, bedrukte mokken of een wisseltrofee voor de meest briljante mislukking.

5 redenen ...

... om ons vandaag nog een berichtje te sturen voor jouw eigen BEAN:

  1. Je hebt een prachtig innovation playbook op papier, maar het werkt niet in de praktijk
  2. Je wilt processen slimmer inrichten, maar iedereen blijft doen wat hij altijd deed
  3. Je hebt een fantastische app of dashboard gemaakt, maar niemand gebruikt het
  4. Medewerkers zitten vastgeroest in oude gewoontes, maar jij wilt vernieuwen
  5. Je bent slim en wil bovenstaande problemen voorzijn bij een traject wat je binnenkort gaat starten
Vraag je BEAN aan

Grote problemen vragen niet om grote oplossingen.

Wél om veel aandacht. 

Onze aanpak

Onze natuurlijk neiging is om grote problemen te lijf te gaan met grootse meeslepende trajecten. Onze BEANS aanpak bewijst dat dat niet nodig is. Als je de juiste dominosteen omgooit, volgt de rest vanzelf. In drie stappen zetten we die eerste verandering in gang.

1. Inzicht
In de eerste twee weken willen we jullie beter leren kennen: welke barrières in houding en gedrag komen we tegen in jullie organisatie? Maar ook: waar gaat het wél goed en wat kunnen we leren van die successen? En welke innovatieve gewoontes zijn nodig om
beweging te creëren?

2. Interventies
In de weken daarna organiseren we een brainstorm waarin we de inzichten doorvertalen naar mogelijke interventies. We maken een aantal prototypes van BEANS en testen deze in de organisatie om te leren wat aanslaat en wat niet. Tot slot vullen we onze backlog met ideeën en concrete BEANS voor de eerste sprint.

3. Implementatie
We gooien de eerste sneeuwbal van de berg, daarna kijken we per sprint welke extra BEANS nodig zijn om een duurzame verandering op gang te brengen en te houden.

Het resultaat

Met onze BEANS-methodiek creëren we nieuwe gewoontes en routines die innovatie stimuleren en jouw organisatie beter leren innoveren. Of je nu geen goede ideeën verloren wilt laten gaan, de klant meer centraal wil zetten of sneller en vaker wil experimenteren, als medewerkers hun gedrag niet aanpassen, gaat dit niet lukken. Met onze combinatie van behaviour enablers, artifacts en nudges, zetten we structurele en duurzame verandering in gang.

Als kers op de taart overweldigen we je met een flinke portie positieve energie en de kracht om aan de hand van kleine interventies, grote veranderingen teweeg te brengen.

Wil je hier zelf mee aan de slag?

Dat kan! Beschrijf hieronder in max. 300 woorden waar je tegenaan loopt en een van onze BEAN-experts stuurt je binnen een week een aantal trips en tricks om de eerste boontjes te planten.

Lees meer

Bekijk hier onze blogs en cases over BEANS: