Skip to content
Knipsel

De drie belangrijkste concepten van de metaverse

Jacqueline van Duijvenbode
21-04-2022

Sinds Facebook in oktober 2021 haar plannen voor de metaverse bekend maakte, heeft de technologie enorm veel aandacht gekregen. Bedrijven zoals Microsoft sloten al gauw aan met hun ambitities rondom metaverse. Gartner stelt zelfs in recent onderzoek dat zeker 25% van de wereldbevolkings minstens een uur per dag zal besteden in de metaverse (Gartner, 2022). Maar wat is de metaverse nu precies? 

Na zelf geëxperimenteerd te hebben met werken en gamen in de metaverse, dook onze consultant Jacqueline in de theorie. Want om de metaverse écht te begrijpen, is het interessant om naar de verschillende concepten, onderliggend aan de metaverse, te kijken. In dit artikel deelt zij de drie belangrijkste concepten:

  1. De metaverse
  2. Zelfmanifestatie & self-souvereign identity
  3. Interoperabiliteit

Stel je eens voor...

Stel je wordt voor de keuze gesteld: een kleine tussenwoning in het Friese Moddergat of een landhuis met zwembad en vijf hectare grond in de metaverse. Wat zou jij kiezen?

Kleine kans natuurlijk dat je voor de keuze komt te staan. Desalniettemin wordt het steeds relevanter om de impact van de metaverse te bepalen. Laten we eens beginnen met het concept 'metaverse' uitleggen. 

Concept 1: De 'metaverse'

Heb je vroeger weleens The Sims gespeeld? Urenlang kon je bezig zijn om een wereld te creëren en huizen te bouwen om vervolgens als een soort 'puppet master' de virtuele mensen hun leven te laten leiden. Waar The Sims een levensspelsimulatie is, representeer je in de metaverse zelf één van die gecreëerde 'puppets'. En in die wereld kan je dan ter plekke activiteiten ondernemen met een vriend of collega die er ook is met zijn/haar avatar.

De metaverse is dus een virtuele wereld waar je in kunt stappen. Waar van oudsher het internet is opgebouwd uit tekst, vormt de metaverse een virtuele ruimte waar je naartoe kunnen gaan. Het is daarmee een nieuwe invalshoek; het voorheen platte internet wordt driedimensionaal.

foto2

“Zodra je in de metaverse bent, vinden de activiteiten synchroon plaats met iedereen die op dat moment ook aanwezig is. Het is een wereld die doorgaat, óók als jij er niet bent.”

Daarmee wordt het een soort replica van de echte wereld in een digitale context. Je kunt er activiteiten ondernemen zoals je in het dagelijks leven gewend bent, bijvoorbeeld naar een concert gaan of vergaderen met collega's.

 Als je iets verandert in de metaverse, je slaat bijvoorbeeld de eerste heipalen van je virtuele landhuis, verschijnt dit voor iedereen die in de metaverse is. Door middel van virtual reality technologie kan je rondlopen in je nieuwe landhuis waardoor je steeds meer het gevoel krijgt écht in de metaverse te zijn.

Concept 2: Zelfmanifestatie in de vorm van een avatar en 'self-sovereign identity'

Een avatar is een virtueel alter ego dat wordt aangestuurd door een gebruiker. Als je ervoor kiest om in de metaverse dat landhuis te kopen, wil je de aankoop kunnen doen en ook echt kunnen bewijzen dat het virtuele huis van jou is. Het wordt daarom steeds belangrijker een 'self-sovereign identity' te hebben waarbij je in de metaverse een geverifieerd bewijs hebt van wie jouw avatar is. Hiermee kan je dan uiteindelijk allerlei transacties doen. De verwachting is echter dat het nog wel 15 jaar duurt voordat de self-sovereign identity helemaal werkend is. Tot die tijd zorgen o.a. de avatars ervoor dat, zoals Mark Zuckerberg het zegt:

knipsel 2

“de metaverse een 'belichaamd' internet vormt waar je echt onderdeel van bent, in plaats van dat je alleen ernaar kijkt.”

Concept 3: Blockchain zorgt voor interoperabiliteit 

In de echte wereld gaan we er blind vanuit dat wat je koopt op de ene plek ook van waarde is op een andere plek. Als je bijvoorbeeld gaat duiken dan kan je de zuurstoftank en het duikpak wat je hebt aangeschaft gebruiken voor de kust van Istrië in Kroatië en het werkt ook als je bij de Canarische Eilanden de zee in duikt. In de metaverse zou dit dus betekenen dat als je in de ene virtuele wereld spullen hebt aangeschaft dat je deze spullen ook bezit als je een andere virtuele wereld ingaat. Het is dus verbonden aan elkaar. Dit wordt mogelijk gemaakt door blockchain technologieën zoals NFT's (niet- vervangbare tokens) en cryptovaluta. Dit maakt namelijk het bewijs van bezit van digitale goederen de overdracht makkelijker.

De metaverse is op dit moment nog niet zo ver maar als het 'af' is dan is wat je in de ene virtuele wereld verdient of koopt, in de andere virtuele wereld ook bezit: interoperabiliteit dus. Hierdoor zou je naadloos moeten kunnen reizen tussen virtuele werelden met dezelfde virtuele middelen en digitale items.

Voor nu een kleine tussenwoning in Moddergat

Voor nu zou ik nog kiezen voor een kleine tussenwoning in Moddergat. Wel is het nuttig om de ontwikkeling van de metaverse in de gaten te houden en te experimenteren met bijvoorbeeld het inzetten van VR technologie om virtuele workshops te houden met collega's of het aanbieden van goederen/diensten in de metaverse.

De komende tijd plaatsen we regelmatig artikelen en een whitepaper over de kansen van metaverse. En in september kun je de metaverse zelf ervaren in onze Techverkenner sessie voor managers in de facilitaire dienstverlening en gebouwde omgeving. 

Jacqueline van Duijvenbode Auteur

Gerelateerde blogs, inzichten en trends