Skip to content
iStock-536856757

Storingen verhelpen met AR-technologie.

Lies Hovestadt
23-04-2021

In het kader van het programma 'Het asielzoekerscentrum van de toekomst' van het COA organiseerden wij samen met Unica een pilot met AR. Het idee was om te toetsen of huismeesters van het COA met behulp van AR meer storingen zelf zouden kunnen verhelpen. Wanneer een expert op afstand meekijkt en instructies geeft, hoeven monteurs minder vaak naar locaties te komen. Een ander voordeel is dat wanneer een monteur toch moet komen, er vooraf al op afstand een inspectie kan plaatsvinden. Zo komt een monteur goed voorbereid en met de juiste onderdelen naar de locatie. Hoogste tijd dus om dit in de praktijk te toetsen. En dat is precies wat we eind vorige maand hebben gedaan.

De pilot

Samen met twee projectregisseurs van het COA en het innovatieteam van Unica hebben we het idee verder uitgedacht. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we eerst meer moeten leren over de werking van de technologie om meer te kunnen zeggen over de kansen voor COA. Ook bleek dat AR een te complexe oplossing is, maar dat de simpelere Remote Assist-bril (videobril met enkele simpele AR-functionaliteiten) beter zou werken. Om dit te onderzoeken hebben we een korte, doeltreffende pilot uitgedacht die we konden uitvoeren op een locatie van het COA. In de pilot zijn er op een dag meerdere storingen opgelost aan cv-ketels waar normaal gesproken een monteur voor langs zou moeten komen.

De huismeester van de locatie was de eerste proefpersoon. Onder begeleiding van een expert van Unica op het gebied van cv-ketels, moest hij de storingen verhelpen. Nadat de expert van Unica de verschillende ketels in storing had gezet, nam hij plaats achter zijn laptop om de huismeester van afstand instructies te geven. Zo kon de huismeester zelf een aantal stappen doorlopen om het probleem te achterhalen. Unica: “Eigenlijk heb ik zijn ogen en handen overgenomen. Door de bril zie ik letterlijk wat hij ziet en kan ik goede begeleiding bieden.” Huismeester: “Het was even wennen, maar ook hartstikke leuk. Unica vertelde me precies wat ik moest doen en waar ik op moest drukken.” Met de bril kunnen ook opnames worden gemaakt. Unica legt uit: “Je kunt een beeld stilzetten en bijvoorbeeld iets aanwijzen of omcirkelen. Degene die de bril draagt, kan dat op zijn beurt weer via de bril zien. Dit biedt veel mogelijkheden.” Nadat het probleem was vastgesteld kon de huismeester met de juiste aanwijzingen de storing aan de ontstekingspen binnen 20 minuten verhelpen. Ook een tweede en derde storing waren snel opgelost.

iStock-536856757

Meer weten over hoe wij bedrijfsprocessen innoveren en digitaal transformeren om prestaties te verbeteren?

Resultaat

Op de pilot locatie zouden ze graag vaker op deze manier willen werken. “Het is me goed bevallen. Het is efficiënt en je bespaart een hoop kosten.” Het is niet eens een voorwaarde dat een huismeester over een bril beschikt. “Het kan ook via de app op je telefoon, dat werkt ook goed met ruisonderdrukking. Alleen moet je dan je telefoon de hele tijd vasthouden en de camera op de juiste plek richten. Je mist hierdoor een hand om reparaties mee uit te kunnen voeren. De bril is een handig verlengstuk van de app.”

De pilot was een succes! We weten dat de technologie werkt en dat het potentie biedt voor COA. De volgende stap is om te onderzoeken hoe dit vast onderdeel kan worden van de werkwijze van de huismeesters. Daarom bereiden we een tweede pilot voor om dit verder te onderzoeken.

Lies Hovestadt Auteur

Gerelateerde blogs, inzichten en trends