Wanneer heb jij voor het laatst aan een deur getrokken terwijl je eigenlijk moest duwen? Of verwees je in een mailtje naar de bijlage, maar vergat je hem bij te sluiten? Veel van ons gedrag gaat onbewust en ongemerkt maken we keer op keer dezelfde fouten. Niet omdat we niet weten naar welke kant de deur opengaat, maar omdat het niet strookt met onze intuïtie. Want aan een deurklink trek je nu eenmaal. Dus waarom een klink als je eigenlijk moet duwen?
Elke dag nemen we zo’n 35.000 beslissingen, en slechts een fractie daarvan maken we bewust. Desalniettemin wordt juist dit intuïtieve gedrag in veel organisaties vergeten. Als we meer ruimte voor innovatie willen creëren, vullen we boekwerken aan PowerPoint slides met schitterende stippen op de horizon, sturen we alle medewerkers op cursus om agile te werken en Google designsprinten we er op los. Maar als we willen dat mensen nieuw gedrag vertonen, moeten we ze niet alleen uitleggen waarom dat zo belangrijk is. Meer kennis staat niet gelijk aan meer bereidwilligheid om te veranderen. Als je innovatie echt wilt aanmoedigen, moet je naast de rationele, logische kant van mensen ook hun emotionele, intuïtieve kant aanspreken.