thumbnail

MAAK INNOVATIE DE NORM IN JE BEDRIJF

Vijf praktische tips om van innovatie de norm te maken in je bedrijf.

AUTEUR Majka van Doorn
LEESTIJD 6 minuten
DATUM

9 juli 2020

DIENST Beter leren innoveren
Hoe vaak heb jij de afgelopen week dezelfde kleren aangehad? En hoe vaak heb je dezelfde maaltijd gekookt? En als je naar de afgelopen vijf of tien jaar kijkt, ben je dan verhuisd, veranderd van baan of partner? Een van de grootste misvattingen binnen organisaties is dat mensen weerstand hebben tegen verandering, terwijl het juist in onze natuur zit om ons constant aan te passen aan nieuwe omstandigheden.
 
Toch vinden veel organisaties het lastig om medewerkers mee te krijgen in hun veranderplannen en bijvoorbeeld hun innovatiestrategie van papier naar de praktijk te brengen. Medewerkers wordt verweten dat ze niet mee willen met de tijd of te gemakkelijk vervallen in oud gedrag. Maar grote kans dat het probleem niet bij de medewerkers ligt, maar bij een te ambitieus of onduidelijk plan. Gebruik daarom deze vijf tips als je van innovatie de norm wilt maken binnen jouw organisatie.

Tips voor innovatie

Focus inspanningen voor innovatie
Weerstand wordt vaak verward met onduidelijke informatie. De gebroeders Heath noemen het in hun boek Switch (2011) de zogenaamde decision paralysis. Als we uit te veel mogelijkheden kunnen kiezen, kiezen we niks. De oproep “Kom met innovatieve ideeën” is daarom vaak weinig succesvol, maar als je focust op “ideeën om de klanttevredenheid van klanten met product X te vergroten”, is de kans veel groter dat er ideeën ontstaan (en waarschijnlijk ook voor product Y en Z).

Benoem concreet gedrag voor innovatie
Verandering ontstaat pas als individuele medewerkers hun gedrag aanpassen. Er bestaat niet zoiets als een ‘innovatieve cultuur’, maar er zijn wel medewerkers die altijd klanten betrekken bij hun productontwikkeling, of collega’s die gemaakte fouten durven te delen zodat anderen ervan kunnen leren. Als je medewerkers wilt stimuleren hun innovatieve kant meer te laten zien, benoem dan exact welk concreet gedrag je van hen verwacht. En houd daarbij tip 1 (focus) in gedachten; maak het klein en specifiek.

Zoek de succesverhalen van innovatie
Geloof het of niet, maar precies wat je zoekt, gebeurt al. In een ander een team, bij een individuele medewerker, of bij een specifiek proces, ergens gaat het goed. Zelden zijn beoogde veranderingen namelijk zo exotisch dat het nog nergens in je organisatie lukt. Dus ga op zoek naar dat ene team dat in no-time experimenten opzet en er van leert, of die medewerker die altijd bij vrienden verifieert of een nieuwe feature van een product in de smaak valt. Het voordeel van deze oplossing is dat het bewezen succesvol is binnen jouw specifieke context en je daarom geen last hebt van het not invented here syndroom. Daarbij geeft een focus op wat goed gaat een flinke dosis positieve energie. En niks werkt zo aanstekelijk voor verandering als succes.

Verwijder barrières voor innovatie
De oorzaak van het huidige gedrag is niet interessant, ga liever op zoek naar wat het gewenste gedrag in de weg staat. Durven medewerkers zich niet vrij uit te spreken als hun manager bij een brainstorm zit, uit angst een raar idee te opperen? Of ontstaat er nooit kruisbestuiving tussen teams omdat ze elkaar simpelweg niet tegenkomen? Pas als je de barrières kent, kun je nieuwe tools en processen introduceren om het gewenste gedrag te stimuleren. Bijvoorbeeld met een lunch roulette, waar je aan een random collega wordt gekoppeld om eens feedback te krijgen uit onverwachte hoek.

Een duwtje in de juiste innovatieve richting
Ons brein gebruikt 20% van onze energie en is er op gemaakt om zoveel mogelijk door onze automatische piloot bestuurd te worden. Mensen raken letterlijk uitgeput als ze elke dag bewust moeten nadenken over nieuw gedrag. Als het niet mogelijk is om intrinsieke motivatie voor verandering aan te spreken, kun je onze automatische piloot ook slim gebruiken om mensen ongemerkt een duwtje in de goede richting geven aan de hand van nudges. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde pianotrap die naast een roltrap werd geïnstalleerd. Zodra het leuker wordt om met de trap te gaan, kiest vrijwel niemand meer voor de roltrap. Dit komt onder andere door de directe feedback die je krijgt op het nieuwe gedrag dat je vertoont; een vrolijk muziekje als beloning voor het nemen van de trap. Als de context verandert, passen we ons gedrag moeiteloos aan.

MEER WETEN OVER BETER LEREN INNOVEREN?

Bekijk deze dienst

Tipping point voor innovatie

Het klinkt simpel en eerlijk gezegd is het dat ook. Het lastigste aan verandering is dat we alles in één keer willen veranderen waardoor er niks van de grond komt. Kies daarom een duidelijke focus en heb geduld. Verandering gaat namelijk nooit lineair, maar groeit exponentieel als het tipping point eenmaal is bereikt. Onthoud dat kleine acties grote consequenties kunnen hebben en dat verandering bij jou begint. Veel plezier met de eerste stap.

NEEM CONTACT MET ONS OP

Neem contact op