Ontdek hoe wederkerigheid de customer experience van jouw klanten kan verbeteren.
27 augustus 2018
Met deze kennis op zak is het natuurlijk heel makkelijk om de customer experience van jouw klanten te verbeteren. Het past ook perfect bij een van de belangrijkste uitgangspunten van customer journeys: start strong. Een sterk begin van je klantreis zorgt voor groter enthousiasme bij je klanten later. Iets gratis weggeven aan het begin, kan dus leiden tot meer of duurdere (herhaal)aankopen later.
Maar ook hier geldt: het gaat niet alleen om wat je doet, maar vooral om hoe je het doet. Afgelopen week kwam ik assessments games tegen: een andere manier om nieuwe medewerkers te testen. Op de website vroeg ik een gratis demo aan. Dat leek een slimme strategie: lock me in met een vrijblijvend aanbod, en ik zal meer moeite hebben om het daarna af te slaan. Niets bleek minder waar. De gratis demo kreeg ik namelijk niet zomaar. Eerst moest ik met wat meer informatie komen over het bedrijf waar ik voor werkte en waarom ik interesse had. Een beetje geïrriteerd typte ik een mailtje terug. Moest ik nu echt mijn best doen om daar iets te mogen kopen? Daarna volgde een telefonische afspraak om te kijken of wij wel geschikt waren voor die demo. Je snapt het: als je iets gratis wilt aanbieden, moet je het ook weggeven. Door alle moeite die ik moest doen was ik inmiddels zo afgeknapt, dat ik nog geen demo wil, al kreeg ik er voor betaald.